Ny rapport anbefaler mer menighetssamarbeid

Nylig ble undervisningsrapporten Å være kirke for barn levert til kirkevergen i Bergen. Den anbefaler blant annet økt samarbeid mellom menigheter, prioritering av frivillighet og kommunikasjon og færre som jobber deltid.

Sven-Ove Rostrup overleverer rapporten Å være kirke for barn og unge til kirkeverge Mette Svanes.

Ansvarlig for det toårige prosjektet, Sven-Ove Rostrup har nå overlevert kirkeverge Mette Svanes rapporten Å være kirke for barn og unge. Kirkevergen takker for arbeidet, og lover å følge opp anbefalingene.

Å være kirke for barn i Bergen

I august 2021 satte kirkevergen i gang et toårig prosjekt innenfor undervisningsfeltet, etter et vedtak i fellesrådet. Ansvaret for gjennomføring av prosjektet lå hos kirkevergens avdeling for Kirkeliv, kultur og diakoni og kateket Sven-Ove Rostrup ble ansatt som prosjektmedarbeider i 50 % stilling.

Prosjektet hadde to mål:

For det første skulle prosjektet identifisere de beste trosopplæringstiltakene i landet, som det er sannsynlig at vil fungere godt i menighetene i Bergen. Underveis skulle man vurdere om det var hensiktsmessig å se ut av Norge for å identifisere arbeid med gode resultat. Det skulle utarbeides en topp ti liste for anbefalte tiltak, med henvisning til materiell og det som skal til for å gjennomføre tiltakene.

For det andre skulle prosjektet se på hvordan vi organiserer det samlede undervisningsarbeidet for barn og unge i Bergen, se til andre relevante aktører hvordan de har organisert seg og ev. foreslå endringer hos oss.

Les rapporten Å være kirke for barn og unge (PDF) 

Hovedfunn

A. Kontinuerlige tiltak vs. begivenheter/breddetiltak

Gjennom prosjektet er det blitt tydelig at et godt menighetsarbeid for barn og unge trenger både kontinuerlige tiltak og begivenheter. Dette bekreftes også av det nasjonale trosopplæringsutvalget sin rapport (s. 49). Både kontinuerlige tiltak og begivenheter har stor verdi i seg selv. Kontinuerlige tiltak er en del av menighetsbyggingen og begivenhetene rekrutterer til kontinuerlige tiltak og gir deltakere i kontinuerlige tiltak motivasjon til å være aktiv i arbeidet. - Menighetene må i større grad enn i dag se disse arbeidene i sammenheng, også med tanke på ressurser og samarbeid.

 

B. De beste tiltakene - suksesskriterier

Det er utarbeidet en liste på både anbefalte kontinuerlige tiltak og begivenheter/breddetiltak. Dette står fra side 20. Hovedfunnet er at når man skal revidere menighetens planer, bør man gå til kildene; ressursbanken og de 11. sentrale dimensjonene i den nasjonale veilederen til trosopplæringsplan. (se side Råd/utvalg Saksnummer Møtedato BKF - Arbeidsutvalg Bergen kirkelige fellesråd 31/23 30.05.2023 28). Dette fordi de tydeliggjør suksesskriterier for arbeidet og viser fram kvalitetssikrede eksempler.

 

C. Utviklingsområder

Det gjøres svært mye godt arbeid i Bergen og menighetene har kompetente ansatte som brenner for å jobbe med barn og unge. De ansatte selv peker på noen utviklingsområder.

Dette er:

· Kommunikasjonsarbeid – kompetanse og prioritert kapasitet er for lav

· Helhetlig planarbeid – det er for lite sammenheng i det vi gjør

· Arbeid med frivillighet – kompetanse og prioritert kapasitet er for lav

· Tverrfaglig samarbeid – prosesskompetanse og prioritert kapasitet er for lav

 

D. Fulle stillinger

Forskning viser at det er flere fordeler ved å ha fulle stillinger (FAFO: Heltid-deltid – En kunnskapsstatus). Det går på å rekruttere og beholde kvalifisert arbeidskraft, det gir trygge ansettelses- og lønnsforhold og legger til rette for gode fagmiljø. Det tydeligste signalet på ulempen ved deltidsstillinger vi fant, var at deltidsansatte stort sett er de som først prioriterer vekk arbeid med å rekruttere frivillige og kommunikasjonsarbeid. I prosjektet har vi i denne sammenheng sett på hvordan andre fellesråd organiserer seg, og ser at det finnes gode alternativer til måten BKF er organisert.

 

Hovedanbefalinger:

Denne rapporten anbefaler at fellesrådet:

1. Hjelper menighetene med å få et aktivt forhold til helhetlig planarbeid, inkl. revidering av trosopplæringsplanen. Se side 13.

2. Legger til rette for systematisk kunnskaps- og erfaringsutveksling i menighetene. Se side 14.

3. Arrangerer seminaret «Å være kirke for barn» hvert år.

4. Sørger for økt fokus på samarbeid mellom menigheter og yrkesgrupper. Se side 36.

5. Justerer organiseringen av stillinger slik at flest mulig får fulle stillinger. Se side 42.

6. Utreder mulighetene for å slå sammen menigheter. Se side 43.

 

Les rapporten Å være kirke for barn og unge (PDF) 

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"